Självmedvetenhet kan hjälpa ledare mer än en MBA kan

Många storskaliga studier har visat att ledarskap som baseras endast på MBA-utbildad logik inte alltid räcker för att leverera långsiktiga resultat. I en studie jämförde forskare organisationsprestationen för 440 olika vd:ar. Forskarna delade in vd:arna i två grupper - de som hade en MBA och de utan en - och övervakade sedan bolagens resultat i upp till sju år. Överraskande nog var prestationen hos ledarna med en MBA betydligt sämre. En annan studie, publicerad i Journal of Business Ethics, tittade på resultaten från mer än 5000 vd:ar och kom fram till en liknande slutsats. Det innebär inte att en MBA inte är användbar för ledare. Men om den linjära MBA-tränade logiken blir det enda fokuset - på bekostnad av andra färdigheter som självmedvetenhet – så blir det inte riktigt bra. Vi ska titta närmare på självmedvetenhet, varför det är en så viktig förutsättning för ett framgångsrikt ledarskap och hur den kan förbättras.

Det globala konsultbolaget Potential Project genomförde nyligen en undersökning på mer än 1000 ledare på 800 företag i över 100 länder som visade att ledare på högsta nivå tenderar att ha bättre självmedvetenhet än ledare på lägre nivåer. Kanske beror det på att ledare med starkare självmedvetenhet har bättre förutsättningar att accelerera och klättra i karriären. Eller för att vi på olika sätt uppmanas att öka vår självmedvetenhet allt eftersom vårt ledarskapsansvar ökar. Ökad självmedvetenhet har flera bevisade fördelar: starkare relationer, högre prestanda och effektivare ledarskap. Även om 95% anser sig vara självmedvetna, säger en del forskning att bara 10-15% faktiskt är det.

“Även om 95% anser sig vara självmedvetna, säger en del forskning att bara 10-15% faktiskt är det”


Som tur är kan självmedvetenhet utvecklas. Det finns enkla steg som kan vidtas för att komplettera ledarskapsförmågan man redan har med en ökad självmedvetenhet. Här är tre tips:

Ta regelbundna pauser
När vi finner oss i pressade situationer gör vi det vi alltid har gjort. Vi tar till vårt vanligaste tänkande och beteende. Det finns inte mycket medvetenhet i det, och inte heller utrymme att förstå oss själva eller människorna vi leder. Genom att ta regelbundna korta pauser, ibland kanske bara på en minut, kan du komma ur ditt vanliga tänkande och beteende. Pausen ger utrymme för medvetenhet att uppstå och gör på så vis att du kan se saker och ting tydligare. Viktigt att poängtera är att vi pratar om en paus där du inte gör någonting. Du kollar inte nyheterna, din telefon eller sociala medier. Tvärtom behöver du lägga ner din telefon, vända dig bort från din dator och bara titta ut genom fönstret, stänga dina ögon eller gå ut ur rummet.

Lyssna uppmärksamt på vad andra säger
När vi är stressade, eller har väldigt många bollar i luften, använder sig hjärnan av mönsterigenkänning. Den vill ha enkelhet. Och när andra pratar med dig, sorterar din hjärna automatiskt informationen efter vad den har hört förut och eliminerar det som är nytt. Det kan göra att du inte förstår andra människors bekymmer och åsikter, och inte känner av kulturen i organisationen. Du riskerar att bli isolerad i din ledarbubbla, där din hjärna bara lyssnar på din inre röst. För att undvika hjärnans standardiserade mönsterigenkänning gäller det att lyssna uppmärksamt när du är med andra. Ignorera den inre rösten som kommenterar eller värderar det du hör och håll fokus på att lyssna och förstå snarare än att svara. Var öppen. Var nyfiken. Och ifrågasätt dina egna antaganden.

Byt ut detta ordet
I detta TED-talk introducerar psykologen Tasha Eurich oss för det hon kallar "What not Why" metoden. Ett knep för ökad självkännedom som bygger på att byta ut ett enkelt ord. När du står inför en svår situation eller har misslyckats med någonting, föreslår Tasha att du ska fråga dig själv "what"-frågor i stället för "why"-frågor. När vi ställer oss frågan "varför" kan effekten nämligen bli reaktiv. "Varför händer detta mig?”, "Varför blev det så fel?", "Varför kan han inte bara förstå?". Kan vi ställa om frågan och istället använda "vad/vilka" så blir vi mer framtidsfokuserade och proaktiva. "Vad är viktigt för mig?", "Vad kan jag göra annorlunda i framtiden?", "Vilka situationer får mig att brusa upp och vad har de gemensamt?".
Ett bra TED-talk för den som söker inspiration inom området.

Vilka är dina knep för att utveckla personligt ledarskap och självmedvetenhet i en hektisk vardag?

Victoria Förster2 Comments