Goda råd till dig som ska på arbetsintervju

Spännande nytt uppdrag på gång? Kanske var det ett tag sedan din senaste arbetsintervju. Det är lätt att bli osäker bland alla do's and dont's - här kommer därför 15 enkla råd till dig som vill göra bra ifrån dig på arbetsintervjun. Och ett stort lycka till :)
 

Inför intervjun:

1. Skaffa kunskaper om företaget, exempelvis storlek, omsättning och kunder

2. Skriv ner frågor om arbetet och företaget

3. Gör klart för dig själv vad du har att erbjuda företaget och vilken nytta företaget har av dig

4. Träna på att ta fram dina positiva sidor - vad du kan och vad du vill

5. Vilka frågor är känsliga och svåra för dig att svara på vid en intervju? Träna dig på att besvara just de frågorna

6. Klä dig utifrån vem du är men också efter det arbete du söker

 

Under intervjun:

1. Var aktiv, ställ frågor och följdfrågor. Var alert. Visa att du har kunskaper om företaget.

2. Tänk på kroppsspråket

3. Lyssna aktivt - Avbryt inte

4. Uppträd lugnt - bli inte irriterad

5. Ta tid på dig innan du svarar - tänk efter före

6. Tala inte för mycket om din tidigare arbetsgivare och inte negativt

7. Visa energi och entusiasm

8. Använd vardagligt språk - men vårdat

9. Om det finns flera intervjuare - tala till alla