Stress - en del av livet?

Alla vet hur det känns. Musklerna spänns, munnen känns torr och huden blir kallsvettig. Hela hormonsystemet är inställt på kamp eller flykt. Detta är stress, eller med forskarnas ord: störningar mellan människan och hennes omgivning. När kroppen mobiliserar för att möta en utmaning ökar utsöndringen av stresshormonerna adrenalin och noradrenalin. En urgammal reaktion träder i kraft som gör dig beredd till kamp eller flykt. När stenåldersmänniskan stod öga mot öga mot en fara, en varg eller något annat rovdjur, var stressen ändamålsenlig. Att blixtsnabbt kunna mobilisera extra kraft var livsnödvändigt. Efter kampen eller flykten kunde de slappna av och återhämta sig. Vi reagerar fortfarande likadant på hotade situationer, men vi kan varken springa ifrån eller klubba ner våra motståndare...

Grunden för all stresshantering är kunskap, insikt och förståelse om hur man själv reagerar på stress. Och vad i omgivningen som stressar oss. Stress är en del av livet, därför måste vi lära oss hantera den och vända den skadliga stressen till en utvecklande stress. Att lära sig hantera stress innebär inte att man blir okänslig för stress utan att man lär sig att tidigt känna sina reaktioner och när de inträder. Att bli medveten om såväl resurser som begränsningar. 
 

"Det är du själv som väljer i alla lägen"


Ett sätt att undvika stress är att ta en mikropaus. Vad du än håller på med eller ska göra: stanna mitt i rörelsen och känn efter hur du känner dig just nu. Hur känns fötterna i skorna mot golvet, beröringen av telefonen mot örat? När du gjort detta tar du ett djupt andetag och väljer medvetet att fortsätta den påbörjade rörelsen eller handlingen, eller att avstå för ögonblicket. Med denna övning tränar du din kropp och hjärna i att det är du själv som väljer i alla lägen.

Kom ihåg: "Jag drabbas inte av mina besvär. Genom mitt sätt att reagera ger jag mig själv successivt mina symptom. Det är bara jag själv som kan få bort dem".